Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 2 months
Moldejazz 2018
Camilla, 4 years, 8 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 2 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 2 months
Liveblogg nyttårsaften 2016
Are, 7 years, 2 months
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 2 months
Kort hår
Tor, 3 years, 2 months
Ravelry
Camilla, 2 years, 9 months
Melody Gardot
Camilla, 4 years, 8 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 4 years, 11 months
50 book challenge
Camilla, 2 months, 3 weeks
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023

Skal det være et landsdelsuniversitet til fisken?

I morgen fremlegger Stjernø-utvalget sin rapport om hva som bør gjøres med høyere utdanning i Norge, og som vanlig vet alle hva rapporten vil si, og alle vet uansett bedre enn utvalget hva som bør gjøres. Jeg er ikke noe unntak. Men først, hva sier egentlig rapporten?

i følge lekkasjene som er overalt vil utvalget foreslå at det opprettes 8 store universiteter, som skal erstatte de 7 universitetene og 30 høyskolene vi har i dag. For eksempel vil man gjøre om NTNU til et midt-norsk universitet som blant annet vil inkludere HiST, HiNT og HiMolde. Hva i alle dager som skulle være hensikten med dette har jeg veldig vanskelig for å se, men utvalgets leder iler til med en forklaring:


Utvalget mener Norge trenger mer konsentrert faglig miljø for å sikre høyere kvalitet i utdanning og forskning.

- I den økende internasjonale konkurransen som høyere utdanning står overfor, trenger vi mer konsentrasjon av fagmilljøene - og ordninger som sikrer høyere kvalitet i utdanning og forskning.

- I et lite fagmiljø så har de ansatte få å bryne seg mot, få å rådføre seg med og få å diskutere fag med, sier Steinar Stjernø til NRK.


(Forresten, digger dere ikke journalister som skriver ting to ganger?)

Men da spør jeg, min godeste professor Stjernø, er egentlig et stort fagmiljø og et konsentrert fagmiljø det samme? Og jeg svarer at nei, selvfølgelig er det ikke det. Det er en grunn til at NTNU har hatt en lang debatt om samlokalisering. Det er kanskje en dårlig grunn, men den er i alle fall at det er så trått å samarbeide når man må ta bussen opp til Dragvoll/ned til Gløshaugen for å møte kolleger.

Imidlertid er ikke dette noe stort problem, da det ikke er så mange som samarbeider tverrfaglig uansett, og når de gjør det kommer det aldri noe godt ut av det. Det var helt sikkert slik Eksperter i Team oppstod. Problemet blir imidlertid mye større hvis forskere fra NTNU liksom skal tilhøre samme gruppe som forskere i Molde og forskere i Volda og forskere i Steinkjer. Da har vi ikke lenger en to-campus-løsning, men en tusen-campus-løsning, der de ulike campi ligger timesvis fra hverandre, i tillegg til at man faktisk vil ha behov for å samarbeide.

Kjære professor Stjernø, hvis du kaller dette å konsentrere fagmiljøene er du rett og slett tett i pappen, og regjeringen bør be om å få pengene tilbake for rapporten din.

Hvis man vil konsentrere fagmiljøene bør man drite i å gi universitetsstatus til perifere institusjoner med tre stipendiater, og heller samle forskerne på de eksisterende universitetene. Og det kunne jeg fortalt regjeringen helt gratis, hvis de bare hadde spurt.

-Tor Nordam
Camilla likes this

Comments

Christer,  22.01.08 09:14

Ja, jeg digger journalister som skriver det samme to ganger, men jeg liker flertallsformen "campi" enda mer! (Min engelsk-ordbok foreslår riktignok "campuses", men det er jo ikke like gøy. Ei heller vet jeg hvordan en norsk ordbok ville bøyd dette særs unorske ordet.)

Men til saken. Allerede i dagens utdannings-Norge har universitetsbegrepet blitt utvasket og degradert, og selv en landbruksskole på Ås kan smykke seg med tittelen Universitetet for miljø- og biovitenskap. "Alle" går i dag på universitetet, og Studenten med stor S er ikke lenger hva jeg liker å innbille meg at hun/han engang var. Hva nå hvis alle høyskolene også inkluderes i universitetsbegrepet? Da kan jeg raskt ta bort anførselstegnene jeg brukte for to setninger siden, og jeg kan samtidig være helt sikkert på at Studentens død er nært forestående.

Hva vil de si ved utenlandske universiteter dersom man forsøker å dra på utveksling et sted? Hva vil større, internasjonale firmaer si dersom man søker om jobb der? "Jasså, du har studert ved et universitet i Norge? Er det noen som ikke gjør det nå for tiden?" Jeg er glad for at dette kommer til å bli gjennomført etter at min studietid (mest sannsynlig) er over, men det er alltids lov til å uttrykke bekymring for fremtiden og kommende generasjoner. Jeg synes at både professor Stjernø og regjeringen bør ta seg minst én runde til i tenkeboksen før siste ord blir sagt i denne saken.

Camilla,  22.01.08 18:16

Konsentrert og alt-omfattende slår meg som motsetninger. Jeg er litt fornøyd med å ha forlatt norsk utdanningspolitisk galskap, selv om britisk utdanningspolitisk galskap ikke alltid er så mye bedre. De er sprø her også, men de later i alle fall til å like å ekskludere og som den elitisten jeg er fortrekker jeg overdreven ekskludering fremfor overdreven inkludering.

Kanskje jeg er ond, men masse-kvalitet høres for meg ut som et oksymoron.

Anders K.,  22.01.08 18:57

La Studenten dø. Han burde klippe håret og få seg en jobb.

Kristian,  22.01.08 21:37

Dette forslaget fra Stjernø er tydeligvis helt på viddene. Det kan vi selvsagt alle være enige om. Samarbeid mellom høgskoler kan skje uansett. Og reisetiden mellom Ålesund og Trondheim er like lang som mellom Trondheim og Oslo. Mer samarbeid mellom Oslo og Trondheim derimot hadde ikke vært så dumt.

For vitenskapsen sin del er det klart at Norge hadde hatt velidg godt av et eller to små elite-unversiteter. Allikevel synes jeg at det komme fram holdniger og meninger som jeg ikke er særlig enig i.

Klart det kommer det noe godt ut av tverrfagelig forskning. Dette var sikkert for å provosere, men allikevel. Hva er kreft-forskning om ikke tverrfagelig? Hva med nanoteknologi? Hva med systembiologi? Eller skal jeg kanskje også nevne arbeidet på CERN? Nå er dette med tverrfagelighet noe som må utvikles gradvis og over lengre tid, det hjelper ikke å stappe 5 vinterbleke NTNU-studenter inn i et rom og ta på seg fargede hatter.

Hvorvidt en plass heter høyskole eller universitet har da ingenting å gjøre med om det Stundenter der. Jeg er faktisk ganske skeptisk til Studenten, er Den virkelig et tegn på kvalitet?

At "mange" går på universitet (eller på høyskole) er en bra ting for Norge. Vi har faktisk ikke en spesielt høyt utdannet befolkning for å være et vestlig land. Og vi trenger at mange har relativt høy kvalitet. Vi trenger for eksempel mange dyktige leger og mange dyktige ingenører og mange som kan mye om andre kultuerer.

Camilla,  22.01.08 22:05

Kristian, tverrfaglig kan bety mange ting. Jeg tror det Tor refererte til (det var i alle fall slik jeg leste det) er den type tverrfaglighet som NTNU plutselig har fått det for seg at de skal drive med. Tverrfaglighet mellom beslektede grener gir selvsagt mening, til og med samarbeid mellom realfag og SVT. Det er når hoppene blir så store som mellom humanoira og realfag at nytten blir tvilsom. I alle fall dersom man skal konstruere fiktive situasjoner der det skal brukes. A la eksperter i team.

Problemet med at alle skal inn på universiteter er at vi ikke har karakterkrav på universitetene. Resultatet er at grunnfag i mange tilfeller ender med å måtte ta opp igjen det man skulle ha lært på videregående. Og det tjener vi ikke på.

Kristian,  23.01.08 08:42

Jeg er jo ganske enig med deg. Jeg prøver å demme opp for Tors reaksjonære tendenser etter hans møte med lEIT.

Men dette med humanoria er jo en gammel debatt jeg har hatt med deg. Jeg vet ikke helt hva du legger i begrepet humanoira. Men jeg tror at kunnskap kan erverves på flere måter. Trenger ikke historikeren en gang i blandt å snakke med hun som gjøre dateringene? Eller lingvistikeren å snakke med data-folk? Eller etikeren må snakke med leger?

Nå må ikke det jeg skriver her tas som et forsvar for dagen Eit.

Camilla,  23.01.08 11:44

Jo, de snakker sammen, men det er av den typen samarbeid hvor man faktisk kan dra og besøke hverandres campus.

Kristian,  23.01.08 13:23

Helt enig.

Tor,  24.01.08 16:37

Hva Stjernø selv sier om saken. Ikke uventet fremstår han som noe mer fornuftig her enn i utdragene og lekkasjene man kunne lese på mandag, men jeg er ikke sikker på hva jeg synes om planen.
Tor,  22.01.13 23:53

Den er en slik krass politisk kommentar, passe saklig, passe frekk. Skulle ønske jeg kunne skrive en slik hver dag, og få betalt for det.